06 July 2013

Selamatkan Taman Merdeka

Dalam sibuk-sibuk warga Malaysia sekarang ini yang mengutuk keras rampasan kuasa Morsi di Mesir, ramai yang matanya yang masih lagi tertutup dengan isu yang agak suam-suam kuku di Malaysia. Pernah dengar Menara Warisan Merdeka 118 tingkat?


Sebelum aku kecoh-kecoh cerita panjang lebar, dan sebelum korang semua keluarkan pendapat, aku rasa elok kalau aku cerita serba sedikit pasal sejarah di kawasan sekitar Taman Merdeka, Stadium Merdeka, dan Stadium Negara. Semua tahu mengenai Stadium Merdeka. Sesiapa yang tidak tahu sejarah mengenai Stadium Merdeka, bagi aku anda tidak layak digelar sebagai warganegara Malaysia. Disinilah TAR melaungkan 'Merdeka' buat kali keduanya dan mengisytiharkan Tanah Melayu bebas dari Britain (laungan Merdeka yang pertama adalah di Melaka).

Sejarah Taman Merdeka
Taman Merdeka telah dirasmikan oleh Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman pada Hari Raya pertama selepas Malaya Merdeka pada hari Ahad, 20 April 1958. Pada hari itu, Tunku telah merasmikan Taman Merdeka (pada masa itu masih dikenali dengan nama Taman Tunku Abdul Rahman) dengan mengadakan jamuan di kawasan taman permainan di Taman Merdeka bersama kanak-kanak miskin ibukota. Pada hari itu juga Tunku secara simbolik telah menanam sepohon pokok di atas taman itu, satu-satunya taman yang terletak di tengah-tengah ibukota untuk rakyat kota.


Pada tahun 1994, kerajaan telah membuat perjanjian dengan syarikat UEM (United Engineers of Malaysia) untuk membina Stadium Bukit Jalil sebagai persiapan Sukan Komanwel 1998, dan sebagai balasan akan menyerahkan kawasan Stadium Merdeka, Stadium Negara serta Taman Merdeka kepada UEM. Kawasan Taman Merdeka kemudiannya dipagar oleh UEM pada tahun 1990-an. Pernah suatu ketika, Stadium Merdeka telah hampir dirobohkan oleh UEM yang telah merancang untuk membuat projek pembangunan kat atas tanah tersebut. Tapi disebabkan kegawatan ekonomi pada masa itu, projek mereka dibatalkan. Pada tahun 2001, UEM telah menjual tanah itu kepada PNB (Permodalan Nasional Berhad). Kini, PNB sedang berusaha untuk mendapatkan kelulusan DBKL untuk tukar status tanah tu dari tanah "kawasan lapang" (Merdeka Park) dan "institusi" (2 stadium) kepada tanah "komersial" supaya mereka boleh bina menara mega 118 tingkat mereka atas tanah tu. Baik, cukup untuk kelas sejarah.

Menara 118

Stadium Merdeka, Stadium Negara dan Taman Negara yang banyak nilai sentimental dan nilai sejarah kepada kita semua, tanpa disedari oleh orang ramai telah diswastakan. Bukankah kawasan-kawasan ini sepatutnya menjadi rizab simpanan kerajaan sebagai salah sebuah kawasan bersejarah di Malaysia? Idea kerajaan pada tahun 1990-an dengan menyerahkan Stadium Merdeka, Stadium Negara dan Taman Negara kepada UEM bukan idea yang bernas, malangnya rakyat pada masa itu tidak membantah keputusan tersebut. Ramai yang tidak sedar apakah kesan daripada penswastaan tanah rakyat. Tidakkah anda sedih sejarah Malaysia telah diswastakan dan dijual beli oleh korporat-korporat dengan sewenang-wenangnya, macam bermain permainan monopoly?

Hasil daripada pemagaran kawasan Taman Merdeka oleh UEM, Taman Merdeka semakin dilupakan hari demi hari. Sehingga lahir generasi yang buta sejarah dan tertanya dimana sebenarnya sebidang tanah yang digelar 'Taman Merdeka'? Sehinggakan wargakota KL sendiri tidak tahu wujudnya Taman Merdeka, kecuali generasi-generasi lama sempat bergambar hitam-putih.

Taman Merdeka diwujudkan oleh Tunku Abdul Rahman sebagai sebuah kawasan awam (public space) untuk kegunaan orang awam. Mungkin ada juga sesetengah pihak yang mempertahankan Menara 118 dengan mengatakan terdapat banyak lagi kawasan awam yang boleh digunakan oleh orang ramai seperti  Taman Tasik Titiwangsa. Tetapi, sekali lagi persoalan yang aku nak tanyakan. Dimana hilangnya nilai sentimental dan nilai sejarah dalam diri korang?

Dalam pelan pembangunan Menara 118, kawasan Stadium Merdeka dan Stadium Negara tidak akan diusik. Tetapi anda semua harus ingat, kedua-dua institusi ini telah diswastakan. Mereka berhak melakukan apa sahaja yang mereka inginkan terhadap kedua-dua kawasan tersebut. Tidak mustahil suatu hari nanti akan terpacak menara di tengah-tengah Stadium Merdeka. Ingat, mereka adalah swasta, dan tuhan mereka adalah wang dan keuntungan.

Banyak lagi tanah di sekitar KL untuk dibangunkan menara-menara tinggi. Kenapa tidak kawasan Taman Merdeka dibangunkan semula sebagai Taman Merdeka yang baru, yang boleh digunakan oleh orang awam? Apakah tindakan korang untuk pertahankan sejarah Malaysia?


Baru-baru ini, sebanyak 25 NGO telah bergabung untuk mewujudkan sebuah pergerakan yang dinamakan PTMN (Pertahankan Taman Merdeka Negara). Haji Ishak Surin (pengerusi) telah menghantar notis bantahan kepada DBKL dan telah mengumpulkan tanda tangan petisyen bantahan. Apa pula tindakan korang?

Jika ada sebarang informasi yang aku kongsikan adalah salah, 
tolong bagitahu aku secepat mungkin untuk dibetulkan.
Gambar-gambar yang aku kongsikan disini adalah dari
 facebook Fahmi Reza.

1 comment:

Chilllah said...

Aku xbantah org buat menara ni dan aku xbantah org nk pertahankan kawasan ini. Cuma kalau betul nilai sentimental itu kuat, da lama drg fikir untuk kembalikan. Kenapa apabila ada berita nk buat pembangunan baru terhegeh2 nk pertahankan. Kawasan ini pun da lama tutup. Kalau aku jadi PNB pun aku akan buat pembangunan sebab org ramai xde yang amik tau sebelum ini.